Zó help je jouw e-bike(accu) de winter door!
Nu er weer een serieus koufront in aantocht is, is het goed om verstandig met de accu van de e-bike om te gaan. Want je laat je elektrische fiets(accu) toch niet in de kou staan?
Als we de weersvoorspellingen mogen geloven kleurt Nederland komend weekend grotendeels wit omdat er heftig winterweer op komst is, als gevolg van een Russisch koufront dat onze kant op komt. De weermodellen zijn zó unaniem dat de verwachting gerechtvaardigd is, dat er lokaal wel 20 cm sneeuw kan vallen. De meeste sneeuw wordt in midden-Nederland verwacht. Dit weekend zal een strenge vorstperiode van start gaan, die de hele week zal aanhouden. Temperaturen tot -8 graden moeten niet uitgesloten worden en door de wind zal de gevoelstemperatuur nog veel kouder kunnen zijn.
TIP 1 – Berg de accu droog en vorstvrij op als je ‘m toch niet gebruikt
E-bike accu’s en strenge koude zijn geen grote vrienden van elkaar. De batterijen kunnen daar slecht tegen en moeten in bescherming genomen worden. Daarom is het aan te bevelen om ze vorstvrij te bewaren. Wie in de wintermaanden de e-bike niet gebruikt doet er sowieso goed aan de accu uit de fiets te halen en deze in de wintermaanden droog en vorstvrij op te bergen. In de handleiding van de elektrische fiets staat aangegeven welk laadniveau van de accu door de fabrikant wordt voorgeschreven.
TIP 2 – Opladen in huis wordt meestal afgeraden
Wie géén ‘mooi weer’ fietser is en de e-bike ook in de wintermaanden gewoon gebruikt kan het beste ’s nachts de accu mee in de schuur of de garage nemen bij koude periodes. Opladen in huis wordt meestal afgeraden. Wie echt geen andere mogelijkheid heeft dan de accu in huis op te laden moet dan bij voorkeur een veiligheidskoffer met branddekens gebruiken om de accu veilig in op te laden. Er zijn ook brandwerende tassen waarin brandgevaar met een e-bike accu vertraagd of voorkomen kan worden. Belangrijk om te weten is dat altijd de originele lader van de accu gebruikt moet worden. Een verkeerde lader kan in het ergste geval tot zelfontbranding van de accu leiden. Daarom is het een goed plan om in de ruimte, waar de accu opgeladen wordt, een rookmelder te installeren.
Bij extreme koude, zoals die er nu aan komt, is het belangrijk de accu te bewaren in een ruimte die niet kouder is dan 10 graden. Voor wie een e-bike heeft met een geïntegreerde accu, die niet uitneembaar is, is het raadzaam de fiets op een vorstvrije plek op te laden. Desnoods in de keuken of de huiskamer. Houd wel het laadniveau goed in de gaten.
TIP 3 – Laat een e-bike nooit met lege accu in de kou staan
De actieradius van een e-bike kan flink afnemen als de temperaturen richting het minpunt gaan. Dat komt omdat de gebruikte energiecellen hun werk minder goed doen als het koud is. De energie stroomt minder makkelijk door het systeem, met minder vermogen en een lagere actieradius tot gevolg. Sterker nog, een goed Battery Management System (BMS) zorgt er zelf voor dat er bij kou minder vermogen wordt geleverd. Juist om de accu te beschermen. Dit komt bovendien de levensduur van je accu ten goede. Het verlies in actieradius ligt tussen de 5% en 20%, bij vorst kan het zelfs wel 30% zijn. Hetzelfde geldt voor de oplaadtijd, die langer wordt naarmate de waarden op de thermometer zakken.
Het effect van de teruggelopen actieradius zal overigens van tijdelijke aard zijn, want de cellen hebben niet permanent te lijden onder de kou. Zodra de temperatuur weer oploopt, neemt ook de actieradius weer toe. Bewaar de accu dus op kamertemperatuur en laad hem ook op bij deze temperatuur. Het laden gaat dan sneller, en de accu is op bedrijfstemperatuur als je hem gaat gebruiken, met meer actieradius tot gevolg. Laat een e-bike nooit met een lege accu in de kou staan, want door de kou kan hij ‘diep ontladen’ en dat kan permanent schadelijk zijn.