Accu
Alle moderne fietsen hebben inmiddels Li-Ion of Li-Polymeer accu’s die per kilo meer energie kunnen bevatten dan de vroegere NiMh-accu’s. Ook hoeven ze niet meer permanent aan de lader.
De accu’s van fietsen die wij verkopen zijn los te koppelen van de fiets zodat je de accu binnen via het stopcontact kunt opladen. Als je fiets in een koud schuurtje staat is dat nodig om hem bij kamertemperatuur op te kunnen laden. En je kunt je fiets zonder accu makkelijker meenemen op een fietsdrager op de auto.
Bij Gazelle kun je kiezen voor accu’s met verschillende energie-inhoud. Dat wordt uitgedrukt in Wattuur (Wh). Een grotere accu levert een groter bereik, ongeveer naar rato van het aantal Wattuur. De actieradius is tussen verschillende fietsen onderling niet helemaal te vergelijken aan de hand van de accucapaciteit. Niet alle fietsen gaan even zuinig met de energie om. De prijs van een grotere accu is fors hoger, dus het hangt er vanaf hoe lang je tochten zijn of dat wel nodig is.
Er is voor heavy users een nieuwe accu-ontwikkeling: de lithium-ijzerfosfaat accu (LiFePO4). Deze wordt nog maar door een beperkt aantal fabrikanten toegepast. Hij is in prijs/capaciteitsverhouding maar iets duurder dan de Li-Ion-accu, maar is op hoger vermogen veel sneller te laden en gaat volgens opgave van de fabrikanten meer dan 2000 laadcycli mee.
Levensduur accu
De capaciteit van een accu loopt geleidelijk terug door teruggang van de materiaaleigenschappen. Elk jaar verliest de accu ongeveer 5 procent van zijn laadvermogen, als de accu nog 60% van zijn originele capaciteit kan laden is hij afgeschreven. De accu kunt u dan nog wel gebruiken maar is eigenlijk ‘verbruikt’. De levensduur van een accu kan in jaren worden gerekend, maar wordt ook wel uitgedrukt in het aantal cycli van opladen en leeggebruiken. Zo’n 500 volledige cycli is normaal, maar gebruik je de accu helemaal niet, dan gaat hij nog steeds achteruit. Bij normaal gebruik haalt een accu van een elektrische fiets vaak de 5 jaar niet.
Een paar tips om de accu zo lang mogelijk mee te laten gaan:
- Gebruik de accu niet helemaal leeg, dus laad hem op voordat de motorondersteuning uitvalt.
- Zet de fiets nooit met een lege accu weg en gebruik hem regelmatig.
- Staat de fiets langere tijd stil, bewaar de accu dan op een koele plaats.
- Laad de accu nooit op in de vrieskou. Neem de accu dan mee naar binnen en laadt hem op bij kamertemperatuur.
- Stal de fiets het liefst op een plaats die in de winter niet te koud wordt en in de zomer niet te heet. Daar kunnen vooral NiMh-accu’s minder goed tegen.
Zo groot mogelijk actieradius
Bij de koop van veel fietsen kun je uit verschillende accu’s kiezen. Een grotere accu levert een groter bereik op, maar is ook veel duurder in aanschaf. Het grotere bereik is lang niet altijd nodig.
Om het bereik (de actieradius) van een e-bike zo groot mogelijk te maken kun je het volgende doen:
- Natuurlijk moet de accu voor vertrek helemaal vol zijn.
- Als de ondersteuning in een lagere stand staat, gaat hij langer mee.
- Je kunt de accu ontzien door de banden hard op te pompen, want dan heeft de fiets minder weerstand.
- Gebruik ook de juiste versnelling, zodat je zelf optimaal energie levert.
- Onderweg kun je op veel plaatsen de accu weer een beetje bij laden, bijvoorbeeld tijdens een koffiepauze.