Een elektrische fiets biedt – zonder dat de buitenwereld er veel van merkt – net dat ‘steuntje in de rug’ dat je bij optrekken, tegenwind en helling-op nodig hebt. Een goede elektrische fiets zorgt tot 25 km/h voor een gelijkmatige ondersteuning met de elektromotor. De energie daarvoor haalt hij uit de accu, die in de meeste gevallen onder de drager is gemonteerd.
De bediening van de motor geschied via het display op het stuur. Display kan los-afneembaar zijn of vast op de fiets gemonteerd zijn.
De accu zit ingebouwd in de bagagedrager of als tube in het frame.
De motor kan op drie verschillende manieren ingebouwd zijn:
- Met de motor in het achterwiel zijn meest derailleurversnellingen maar Sparta heeft ook een naafversnelling met motor. Met de versnellingen regel je je eigen traptempo.
- Met de motor in het voorwiel of bij de trapas kan de fiets een naafversnelling hebben of derailleur. Naafversnellingen zijn voor dagelijks gebruik handiger dan een derailleur, omdat je ook bij stilstand kunt schakelen en er een gesloten kettingkast wordt gemonteerd.
- Met de motor bij de trapas drijft hij het achterwiel aan via de ketting. Met de versnellingen regel je dan automatisch ook het toerental van de motor. Je kunt daardoor wat sneller optrekken en makkelijker bergop fietsen. Helling op is hij efficiënter, waardoor je in de heuvelachtig gebied een groter bereik hebt
Sparta heeft voorwielmotoren, middenmotoren en achterwielmotoren.
Gazelle heeft motoren zowel in het voorwiel als de middenmotor.
RIH heeft momenteel de Omega met de motor in het voorwiel, een derailleur-versie (de Z-Omega) en een middenmotor (de X-Omega)